Tuesday, October 26, 2010

~BAB 87: JATUH CINTA...TAPI...~

ASSALAMUALAIKUM....

HEHEHEHEHE...
TAJUK YANG SAJA BIKIN GEMPAK..SEBAB NAK SURUH ORANG KLIK DAN BACA...
EH, ASPASAL CAPLOKS LAK NI..TUKAR2..

emmm...ok,dah2....
alah. tak ade apa2 la...jatuh cinta???
bukan saya jatuh cinta pada sape2 la...
anda sudah tertipu..TIPAH TERTIPU la..

tapi betol jugak..jatuh cinta pada indahnya ISLAM..
indahnya CIPTAANNYA...
indahnya segala-galanya lah...

begitu juga indahnya seorang wanita..
seindah wanita adalah wanita yang solehah...
_____________________________________________________________

susahkah bagi kita untuk menjadi seorang wanita yang mengikut segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNYa???
anda saja yang ada jawapan kepada persoalan ini..
tahukah kita bahawa wanita mempunyai 13 aurat untuk dijaga, dipelihara dan dilindungi
untuk menjadi seorang wanita yang solehah dan mudah2an ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..aminnnnnnnnnnnnnnnn

_________________________________________________________


indahnya wanita jika auratnya dijaga..dan saya selalu berpesan supaya saya menjaga aurat saya..tapi saya juga wanita biasa...dalam perjalanan mencari nur itu, seringkali juga aurat saya tak terjaga....
bercakap mengenai aurat wanita ni, saya tertarik hati pada satu gambar yang di tag kan oleh anak didik saya di SBPIS dulu..pernah jugalah tengok gambar ni kat internet dan saya rasa ingin berkongsi dengan kalian..
untuk lebih masyuk lagi kusyuk, saya edit2 sket jadi satu2...hehe..kalo tak, kecik je gambar tu..takut ade yang kna pakai kanta lak nnt...

kesalahan yang segelintir kita buat tanpa sedar...
ingat nk cari yg real punya tp mcm x jumpa lak..malas lak den nak search lama2..
hehe..





dimanakah letaknya kita???
yang sedihnya, dah la tergolong dalam golongan2 tersebut, lepas tu tanpa segan silu mempermainkan kesalahan2 tersebut..huhu..

_______________________________________________________

ok2...dalam 13 aurat wanita tu, salah satu drpdnya adalah RAMBUT...
maknanya kita kena jaga lah rambut kita tu..
macamana nak jaga ye???
ala, pakai je la tudung kan..
ayat standard kita dengar..
dan muda mudi, tua tui (eh, ada ke tua tui??) pun pakai lah tudung...
dan jadilah tudung sebagai satu fesyen...
berlambak-lambak fesyen tudung sekarang ni..
dan kita pun tanpa segan silu bertudung mengikut arus zaman..
orang kata taknak ketinggalan zaman la kan...

sekarang ni tersangat lah femes tudung segera tuh..
korang panggil ape ye fesyen tu...
ala, tudung yang dah siap tu..
sarung je kat kpala kalo nk pakai.
tak kesah la apa nama yg korg panggil kan..
huhuhuhuhu...

nak cite apa ye sebenarnya ni???
tetiba tetibi lupa lak...
pasal fesyen tudung la...
korang penah tak tengok macamana birawati kristian???
tau x rahib wanita pakai tudung macamana?

gambar ni aku amik dekat internet..cari punya cari jumpa yang ni..taknak edit dah..sebab dah menarik...

cuba korang perhatikan pemakaian rahib tersebut...pakai tudung tapi tak menutup dada. tapi tudungnya dilabuhkan ke belakang..
sbb tu lah org islam diperintahkan oleh Allah s.w.t untuk melabuhkan tudung kepala mereka dan menutupi dada supaya dapat dibezakan antara rahib wanita dan juga wanita islam...

salahnya wanita islam dalam gambar ni kalau tak silap saya lah ada dua..
betulkan saya ya kalau saya silap...
pertama: tudung nya tidak menutupi dada..sehingga menampakkan apa yang tidak sepatutnya wanita islam perlihatkan...
kedua: tudungnya dipin kan dekat bahagian tengkuk tu...hingga menampakkan bentuk tengkuk...ada satu istilah untuk mereka yg mengenakan tudung sebegini (yg nmpkkan batang tengkuk ni la)..kakak saya ada cakap..tp dah lupa..ada sape2 yang tahu x???boleh kongsi...

ramai juga diantara kita yang berfesyen begini kan..dalam berfesyen, rupa2nya kita dah melakukan dosa..nauzubillah...

adakah ini hanya satu kebetulan??????

Hadis nabi :"barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka" riwayat Abu Daud.

Wahai wanita, janganlah kamu memakai tudung yang dibutang/di pin di belakang sehingga menampakkan bentuk leher di hadapan..gayanya tak ubah seperti birawati Kristian Laknatullah... Jauhilah dari memakai sebegini...agenda kafir laknatullah itu sangat halus sehingga kita tidak sedar, ketahuilah wahai manusia sekalian...

Tudung singkat dan menampakkan susuk tubuh..inilah fesyen tudung yang selalu dipakai hari ini..tudung sekadar menutup kepala dan rambut..tapi bentuk tubuh yg lainnya masih jelas kelihatan..

_____________________________________________________________


lagi satu yang menjadi kegemaran wanita kini...SANGGUL....
sanggul tinggi yang menyerupai bonggol unta..
cantik sangat ke?????


orang kata gaya ala2 minah arab gitu..
pakai tudung sanggul tinggi2 lepas tu jalan lenggang lenggok..
siap ada jual lagi sanggul tu kat kedai...
astagfirullahalazim...
cantik ke????

Daripada Abu Hurairah ra beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah Saw telah bersabda :

“2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta. Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga.Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.”

_____________________________________________________

itu yang kini...tp kita juga pernah tengokkan yang pakai tudung biasa tu je tp selempang..menampakkn juga bahagian dada..huhuhu...

maaf jika saya tersilap memberi fakta..ini bukan rekaan..tapi saya cari kat laman web untuk kukuhkan lagi isi..tp saya tidaklah terlalu arif bab2 agama ni..jadi hanya ini yang saya mampu kongsi...BETULKAN SAYA KALAU SAYA SILAP ye kawan2...

saya bukan nak suruh kawan2 bertudung litup dan berjubah...pakai lah tudung yang biasa pun asalkan menutup aurat kita...

jadi, jom kita muhasabah diri dan jadilah wanita yang sopan....


eh, tetibe tgk tudung pompuan ni pun singkat..hehe




cik pelangi menulis mengikut gerak hati cik pelangi...kadang-kadang, kata-kata tidak menggambarkan perasaan sebenar cik pelangi..ayat yang digarap ditambah ritmanya agar menjadi lebih puitis..bila hati berbicara, apabila realiti dan fantasi bersatu, maka terhasillah karangan baru daripada cik pelangi

2 comments:

therosputih said... [Reply to comment]

sangat baguslah entry nih...suka...semoga dibuka pintu hati ku utk menjadi seorang perempuan, bukannya betina...amin...

ciK PeLAngi said... [Reply to comment]

terima kasih kerana suka..sekadar berkongsi.....
aminnn...sama2 kita berdoa supaya jd perempuan itu...huhu..bkn betina ye..